آداب و رسوم مراسم بله بران

مهر بران (مهربرون) یا خرج بران(خرج بری) یکی از مراسمهای سنتی فرآیند ازدواج در ایران است و آن عبارت است از مجلسی مردانه که در آن مهریه و شیربهای عروس توسط خانواده عروس و داماد تعیین می شود . گونه زنانه همین جلسه بله بران نام دارد.
   پس از آنکه مراسم خواستگاری به سرانجام رسید و دو خانواده کم و بیش اطمینان به سرانجام یافتن ازدواج یافتند ، خانواده داماد از خانواده عروس درخواست برگزاری جلسه (مهر بران) می کند. در گذشته رسم بر این بود که هر موقعی را خانواده داماد درخواست می نمودند ، خانواده عروس مخالفت نموده و یکی دو روز دیرتر را قرار می گذاشتند . علت این امر چنین بود که خانواده عروس نشان دهند عجله ای در شوهر دادن دختر خود ندارند . در روز تعیین شده ، داماد به اتاق چندین تن از مردان معتبر خانواده خود به خانه عروس می رفتند . پدر عروس نیز مردان معتبر خاندانش را دعوت می نمود . امروزه در مراسم مهر بران زنان نیز حضور دارند .

   هدف از برگزاری این جلسه ، توافق بر سر میزان مهریه عروس است . معمولا محصول توافق دو خانواده در  برگه ای با خط خوش نوشته می شود و داماد زیر آن قباله را امضاء می کند و متعهد می شود. سایرین نیز با امضای قباله آن را گواهی می نمایند.

   درقدیم بلافاصله پس از حصول توافق شیرینی نیز به مجلس آورده می شد . گاه برای کاستن از رسوم ، این مجلس با بله بران و شیرینی خوران ادغام می گردد و تاریخ جشن عقد نیز در همان مجلس مشخص می شود .

سایر مقالات
سفره عقد مدرن چه ویژگی هایی دارد
سفره عقد مدرن چه ویژگی هایی دارد
سفره عقد مدرن به دلیل ساختار زیبا حس خوبی به عروس و داماد خواهد داد. همچنین سفره عقد مدرن به بهترین خاطره برای عروس و داماد تبدیل خواهد شد
ادامه مطلب
تشریفات عروسی و قیمت اجاره باغ عروسی
تشریفات عروسی و قیمت اجاره باغ عروسی
 قیمت اجاره باغ عروسی بسته به امکانات آن متفاوت است. شما می توانید با توجه به بودجه و سلیقه تان یک باغ با قیمت اجاره باغ عروسی مناسب بگیرید. 
ادامه مطلب
تست حسادت به همسر به همراه نتیجه
تست حسادت به همسر به همراه نتیجه
نمی توانید بگویید به همسرتان حسودی نمی کنید! اما اگر مقاومت دارید، این آزمون را انجام دهید، خیلی زود دستتان رو می‌شود و حداقل خودتان متوجه می شوید چقدر به همسرتان حسودی می کنید
ادامه مطلب
جشن عروسی خود را با انتخاب یک باغ عروسی زیبا، مجلل برگزار کنید
جشن عروسی خود را با انتخاب یک باغ عروسی زیبا، مجلل برگزار کنید
باغ عروسی از مهم ترین تشریفات عروسی است که باید به زیبایی آن توجه داشت تا بتوان یک مراسم عروسی مجلل برگزار نمود و خاطره ای خوش از بهترین شب زندگی شما در این باغ ثبت خواهد شد. سعی کنید برای انتخاب و رزرو یک باغ مناسب عروسی و دارای دکوراسیون و دیزاینی ایده آل و جذاب، وقت کافی صرف نمایید.
ادامه مطلب