ازدواج در ایران

ازدواج در ایران 

ازدواج در ایران دارای رسوم و قواعدی است که برخی از آنها منحصر به فرهنگ اصیل ایرانی است . این رسوم در طول تاریخ به دفعات تغییر کرده اند و در میان اقوام ، ادیان ، مذاهب و حتی طبقات اجتماعی گوناگون به فراخور متفاوت هستند .

تعريف ازدواج 

تعريف هاي متعددي براي واژه «ازدواج» ارائه شده است كه به يكي از آنها اشاره مي شود: «ازدواج فرايندي است از كنش متقابل بين دو فرد، يك مرد و يك زن، كه برخي شرايط قانوني را تحقق بخشيده اند و مراسمي براي برگزاري زناشويي خود برپا داشته اند و به طور كلي، عمل آنان مورد پذيرش قانون قرار گرفته و به آن ازدواج اطلاق شده است.»

     در بينش اسلامي، مقصود از «ازدواج»، پيوند زناشويي رسمي ميان دو جنس مخالف است كه معمولا بالغ بوده و طبق شرايط شرعي و قانوني لازم انجام گرفته است.

اهميت ازدواج

 
     ازدواج هسته اول ايجاد خانواده و به نوبه خود، واحدي در سنگ بناي جامعه انساني است. ازدواج زمينه ساز مطلوب ترين فرصت براي زيباترين تلاقي چشم ها، گيراترين تبادل كلام ها، استوارترين گام ها، تجلّي متعالي ترين ارزش ها و محبوب ترين كانون نزد خالق متعال است.

     ازدواج و گزينش همسر، انتخاب مطلوب ترين همراه و ترسيم روشن ترين طريق سعادت و پاسخي مناسب به عالي ترين نياز فطري انسان يعني وصول به كمال و سعادت است.

     منشأ گرايش مرد به زن و آرميدن مرد در سايه انس به زن مودّت و رحمتي است كه خداوند بين آنها برقرار كرده و اين مودّت الهي و رحمت خدايي غير از گرايش غريزي نر به ماده است كه در حيوانات هم وجود دارد; و از اين رهگذر است كه زن محبوب رسول اكرم(صلي الله عليه وآله)واقع شده است; فرمود: من از دنياي شما، سه چيز را دوست دارم: زن، بوي خوش و نور چشم من در نماز است.

     ازدواج علاوه بر آرامش رواني و ارضاي غريزه جنسی، تعهّد و تكامل اجتماعي را در پي داشته و زمينه ساز بروز استعدادها و توانمندي هاي نهفته دروني مي گردد. 

     ازدواج اولين گام يك فرد، براي ايجاد و تكوين زندگي مشترك با فردي از جنس مخالف است. چنانچه اين گام در زمان مناسب و به شكل صحيح و سنجيده برداشته شود، كاركردهاي مناسب و پيامدهاي سازنده آن در طول زندگي مشترك ملموس خواهد بود. 

     يكي از مسائل اساسي در ازدواج، كه درباره آن نظريات متفاوتي در ميان انديشمندان مطرح شده، بحث سن مناسب ازدواج و همسرگزيني است. در اين باره، افراد تحت تأثير فرهنگ اجتماعي كه در آن زيست مي كنند، معيارهايي بيان نموده اند.  

     ازدواج موجب كسب كمالات معنوي، عفّت و پاك دامني، احساس مسئوليت، آرامش و امنيت خاطر، توليد و بقاي نسل انساني، سلامت و امنيت اجتماعي، تقويت و تثبيت صفات جنسي و باعث بروز استعدادها و توانايي هاي بالقوّه مي گردد و همچنين از آموزه هاي ديني و تحقيقات تجربي انديشمندان مي توان استفاده كرد كه در ازدواج، علاوه بر بلوغ جنسي، بلوغ اجتماعي، عقلي و عاطفي نيز در حدّ قابل قبولي نياز است و بهترين زمان ازدواج براي دختران و پسران، اوايل جواني است و اين مقطع سنّي براي بيشتر افراد، كه شرايط ازدواج را دارا هستند، مناسب است. ازدواج در اين دوره، فوايد معنوي، اجتماعي، روان شناختي زيادي دارد.

سایر مقالات
چالش ها و راهکار هایی در ازدواج با مرد مطلقه
چالش ها و راهکار هایی در ازدواج با مرد مطلقه
ازدواج با مرد مطلقه شاید در نظر بسیاری از افراد کاری ناپسند باشد. مردی که به هر دلیل از همسر قبلی اش جدا شده. اگر وارد چنین رابطه ای شده اید یا خواستگاری با این ویژگی ها دارید حتما این مطلب را بخوانید
ادامه مطلب
عقد نکاح چیست و چه اهمیتی دارد
عقد نکاح چیست و چه اهمیتی دارد
عقد نکاح یا پیمان زناشویی همان ازدواج و عبارت است از توافق یک زن و مرد جهت ایجاد زندگی مشترک، و قوانین خاصی بر این پیمان حکومت می­نماید.
ادامه مطلب
با انواع خدمات مجالس آشنا شوید
با انواع خدمات مجالس آشنا شوید
برای اینکه بتوانید مراسم خودتان را بهتر و راحت تر انجام دهید می توانید با کمک گرفتن از تیم تشریفات مجالس خاطره ای فراموش نشدنی را برای خود وهمراهانتان به ارمغان آورید
ادامه مطلب
اجاره باغ عروسی بهترین گزینه برای برگزاری مراسم عقد و عروسی است
اجاره باغ عروسی بهترین گزینه برای برگزاری مراسم عقد و عروسی است
برگزاری یک مراسم عروسی نیازمند تشریفات مختلف می باشد و می تواند در مکان های گوناگون از جمله باغ عروسی مجهز و زیبا برگزار گردد. باغ عروسی به دلیل داشتن انواع امکانات مورد نیاز برای برگزاری جشن های عقد و عروسی امروزه با استقبال زوج های جوان و خانواده های آن ها روبرو است.
ادامه مطلب