افتتاح شرکت ها و موسسات

مراسم افتتاحیه یکی از اصلی ترین و تأثیر گذارترین مرحله در تأسیس، راه اندازی و معرفی یک شرکت، مؤسسه و یا کارخانه به عموم مردم یک شهر، منطقه و یا کشور است. نحوه اجرای مراسم افتتاحیه بسیار مهم بوده و در جلب توجه مشتری و خریداران نقش به سزایی خواهد داشت. برگزاری صحیح و تأثیر گذار مراسم های افتتاحیه از اصول خاصی پیروی نموده و یک مرحله بسیار مهم و ضروری در راستای معرفی شرکت، اعضای آن و اهداف آن به شمار می آید. امروزه با توجه به گسترش و اهمیت علم و هنر تبلیغات و در دسترس بودن امکانات فراوان در این زمینه، شرکت های بسیار زیادی برگزاری مراسم افتتاحیه و تشریفات مرتبط با آن را بر عهده گرفته و قادر به اجرای این مراسم به نحو احسن می باشند.

مراحل برگزای مراسم افتتاحیه

گام اول در برگزای این مراسم، انتخاب مکان و فضای مناسب می باشد. انتخاب این فضا باید متناسب با تعداد میهمان ها، تشریفات پذیرایی و چیدمان وسایل برگزاری مراسم انجام گیرد. معمولا انتخاب فضاهای بزرگ بهتر بوده و امکان مانور در تمامی تشریفات تزئینی وجو دارد. گام دوم نحوه دعوت و حضور میهمانان و یا اعضای شرکت یا موسسه مورد نظر بوده که بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. متن دعوت از میهمانان و مدیران اصلی در مراسم بسیار مهم بوده و درج لوگو و یا نشان شرکت یا موسسه بر سطح کارت های دعوت امری بسیار مهم و ضروری تلقی می گردد. متن ارائه شده توسط مدیر، مدیرعامل و یا مسئول اصلی شرکت تأثیر بسیار زیادی در آینده کاری شرکت داشته و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. گام بعدی و اصلی در مراسم افتتاحیه بریدن ربان با قیچی تزئین شده، افتتاح رسمی و آغاز به کار شرکت و مؤسسه می باشد. توجه به انتخاب رنگ ها، چیدمان میز و صندلی و تشریفات پذیرایی موضوعی بسیار مهم بوده و قابل اغماض نمی باشد.

معمولاً استفاده از رنگ های گرم و شاد فضای برگزاری مراسم را صمیمی تر نموده و استفاده از این رنگ ها در مراسم های خودمانی تر و غیر رسمی جایزتر می باشد. توجه داشته باشید اگر مراسم افتتاح بسیار رسمی و مجلسی برگزار شود، استفاده از رنگ های سرد و تیره مناسب تر بوده و فضای وزین تر ایجاد می نماید. یکی از اصلی ترین عناصر زینتی و بسیار پرطرفدار در مراسمات افتتاحیه بادکنک ها و طاق های بادکنکی می باشد.

تشریفات پذیرایی در مراسم افتتاحیه

 تشریفات پذیرایی و توجه به آن از قابل توجه ترین بخش های مراسم افتتاح بوده که از چند بخش نوشیدنی ها، کیک، شیرینی و میوه تشکیل یافته است. بریدن کیک رسمی جهانی در برگزاری مراسم افتتاحیه بوده و یک عمل بسیار زیبا و شایسته محسوب می گردد. بهترین ایده به منظور انتخاب کیک این مراسم، درج لوگوی شرکت به شکل ساده و بسیار شیک بر روی کیک تولد می باشد. نوشیدنی ها بخش حائز اهمیت در میهمانی ها و مراسم های ایرانی بوده و استفاده از چای در کنار نوشیدنی ها غیر قابل چشم پوشی می باشد.

خدمات مراسم افتتاحیه

 توجه به دمای هوای محیط برگزاری بسیار مهم بوده و توصیه می گردد سیستم های سرمایشی و گرمایشی موجود در مراسم های افتتاحیه مناسب با دمای هوا عمل نموده و از گرم کردن و یا سرد کردن بیش از حد محیط خودداری شود.  پوشیدن لباس فرم و یکدست برای کارکنان شرکت و یا موسسه الزامی بوده و نظم بسیار زیادی در فضای مراسم ایجاد می نماید. پخش یک موسیقی آرام و دلنواز سنتی می تواند یک فضای بسیار لذت بخش ایجاد نماید. نکته ی دیگر، نحوه چیدمان میز و صندلی های میهمان بوده که بهتر است اشراف کامل به جایگاه اصلی سخنران ها و برگزارکننده های مراسم داشته و در فاصله ای مناسب از این جایگاه سازمان دهی شده باشند. در کلام آخر توصیه می شود هرگز استفاده از گل های طبیعی در مراسم افتتاحیه و تأثیر به سزای آن ها در زیباسازی این مراسم را نادیده نگرفته و با استفاده از این زیبای خلقت، مراسم افتتاحیه را جلوه دو صد چندان ببخشید.

مراسم افتتاحیه دارای تشریفات و مراحل خاصی است که در ادامه ذکر کرده ایم:

1- آماده سازی محل افتتاحیه و نصب روبان رنگی جهت بریده شدن

2- حضور مدعوین، مهمان ها، کارکنان و مسئولین

3- سخنرانی کوتاه مدیر یا مسئول افتتاحیه شرکت یا سازمان

4- بریدن روبان جهت افتتاحیه و دست زدن حضار به افتخار مراسم و یا مسئولین

5- سخنرانی اصلی مدیر شرکت یا سازمان و سپس پذیرایی از افراد شرکت کننده

مدیران شرکت ها می توانند با سپردن تشریفات مراسم افتتاحیه به برگزار کنندگان حرفه ای مجالس از برگزاری شکوهمند و خاطره انگیز مراسم شرکت خود اطمینان داشته باشند