دوران نامزدی چه ویژگی های دارد و چه نکاتی اهمیت دارد

اصولا دوران نامزدي با برگزاری جشن به میزبانی خانواده عروس آغاز میشود . در مراسم نامزدی هدایایی از سوی خانواده داماد تقدیم عروس میگردد و پیش حلقه بین عروس و داماد رد و بدل میگردد .دوران نامزدی  بهترين فرصت براي آشنايي با روحيات، ويژگي‌هاي شخصي و شخصيتي همديگر است معمولاً در بين اقوام مختلف ايرانيان، عادات و رسوم ويژه‌اي ديده مي‌شود برخي از والدين از هر گونه رابطه بين عروس و داماد حتي تا شب عروسي جلوگيري مي‌كنند (جانب افراط) و برخي نيز اين اجازه را به دختر و پسر جوان مي‌دهند كه در طول يك هفته يا دو هفته،‌ كم و بيش يكديگر را ملاقات كنند و شبي را در خانه پدر و مادر عروس و يا خانه داماد بسر ببرند يا ساعاتي را در بيرون به تفريح و گشت و گذار بپردازند دوران نامزدي زمان مناسبي براي دست يابي به مشتركات و شناخت هر چه بيشتر نقاط قوت و ضعف افراد است شناختي كه زمينه ساز تفاهم و جهت دادن به زندگاني مشترك آنان در آينده است. پس از توجه به اين مقدمه و پي بردن به گوشه‌اي از فلسفه دوران نامزدي به نکاتی کوتاه و حساس که باید در طول دوران نامزدی رعایت گردد می پردازیم : 


1) ازدواج از دو مرحله تشكيل شده است: دوران عقد و نامزدي و دوران عروسي غالباً زمان عقد با زمان عروسي همزمان نخواهد بود و هر يك از دختر و پسر با توافق يكديگر مدتي در دوران نامزدي به سر مي‌برند. 
2) نكته مهم در اين دوران اين است كه هر يك از زن و مرد به محك زدن يكديگر مي‌پردازند و انتخاب خود را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند از اين رو ميزان پاي بندي هر يك از عروس و داماد به معتقدات و باورهاي ديني،‌ قومي و ملي يكديگر نشان دهنده علاقه و محبت آن دو به همديگر است. 

3) از نظر شرعي پس از خواندن صيغه عقد، دختر و پسر، زن و شوهر مي‌شوند و شرعاً و قانوناً همه پي‌آمدهاي ازدواج بر آن بار مي‌شوند.  بنابراين نگاه به يكديگر، مزاح و شوخي، تماس بدني حتي نزديكي و همبستر شدن با همسر حلال است؛ زيرا رابطه بين آن دو رابطه محرميّت است و با اجراي مراسم عقد علاقه جديدي بين آن دو ايجاد مي‌شود وقار، متانت و تكبر موجود در دختران پيش از عقد ـ كه امري تحسين برانگيز است ـ جاي خود را به رابطه عاشقانه، تواضع و فروتني و برآوردن نيازهاي يكديگر مي‌دهد از اين رو ناديده انگاشتن احساسات و عواطف و به ديگر سخن تحويل نگرفتن يكدگر در اين دوران از سوي زن يا شوهر سخت آزار دهنده و شكننده خواهد بود بنابراين اگر همسرتان در غير همخوابگي و نزديكي، با شما همگام و همراه است اين واكنش بهترين نشانه دوستي علاقه و محبت و ارج نهادن به شما مي‌باشد. 

4) در سنت ايراني، خانواده‌ها نمي‌پسندند دخترشان پيش از شب زفاف و شب عروسي،‌ نزديكي جنسي با همسرش داشته باشند و دخترشان با شكم باردار به خانه شوهر برود. دختران در اين دوران به دليل پاي‌بندي به اين سنت و رسم موجود، حساسيتي ويژه دارند و تلاش مي‌كنند با تمام احترامي كه براي همسر خود قائلند، نزديكي صورت نگيرد. آنان به داشتن روابط عاشقانه، تفريح و شب نشيني و كشيدن طرح و نقشه براي زندگي مشترك آينده بسنده مي‌كنند. غالباً به دنبال ارضاء جنسي پيش از شب عروسي نيستند به همين دليل پيشنهاد مي‌شود بر باورهاي همسرتان احترام بگذاريد و كام‌جويي جنسي را به زمان خود واگذار نماييد. 

5) براي برآورده شدن نياز جنسي خود از راه ديگري مي‌توانيد خود را ارضاء كنيد. از اين رو بيش از حد به ارضاي ازموضع خاص برنياييد، زيرا به احتمال بسيار با مقاومت همسرتان روبرو مي‌شويد و ممكن است هم به روحيات خويش آسيب وارد كنيد و هم او را از خود برنجانيد و توجه داشته باشيد كه خاطرات تلخ و شيرين در اين دوران از ماندگاري بسيار بالايي حتي تا آخرين لحظات عمر بر‌خوردار است بدتر اين كه اگر در اين امر اصرار داشته باشيد، و به ارضاء خويش بسنده نكنيد، همسرتان با بي ميلي و نارضايتي با شما برخورد مي‌كند و معمولاً ارضاء نمي‌شود كه همين امر ممكن است او را با درد ناحيه شكم و.... دچار نمايد.اگر با نوع برخورد خود با همسرتان او را به اين باور نزديك سازيد كه او را تنها براي ارضاي جنسي خود مي‌خواهيدتا شريك زندگي، سخت آزار دهنده و غير قابل جبران خواهد بود. 

6) اگر تحمل اين امر براي شما دشوار است و نمي‌توانيد كام‌جويي جنسي را به زمان خود واگذاريد، مدت زمان نامزدي را با توافق همسر خود كم كنيد و زودتر زندگي مشترك خود را زير سقف محبّت و مهرباني آغاز كنيد. 

7) در پايان تصور كنيد اگر جلوگيري از باردار نشدن جواب ندهد و همسرتان با شكم باردار يا با يك فرزند در شب ‌عروسي حاضر شود و يا اين كه يك ماه پس از ازدواج صاحب فرزندي شويد، آيا از نظر روحي و رواني همان احساسي را داريد كه پس از يكسال از ازدواج صاحب فرزندي شده باشيد؟ 

8) انشاء الله كه ساليان سال در كنار هم زندگي كنيد و صاحب فرزنداني صالح شويد اما به صورت يك احتمال ناچارم اين نكته را نيز يادآور شوم كه اگر خدايي ناكرده در انتخاب خود دچار اشتباه شديد و با آگاهي كامل از ويژگي‌هاي نامزدتان او را براي زندگي مشترك خود نپسنديد و به اين باور رسيديد كه نمي‌توان زندگي مشتركي باهم داشته باشيد، و به صلاح هر دوي شما است كه قبل از ازدواج از يكديگر جدا شويد، آيا بهتر اين نيست كه اين جدايي پيش از نزديكي به ويژه براي دختران، صورت گيرد؟ 

9) بنابراين سفارش ما به شما عزیزان اين است كه در دوران نامزدی از رابطه همخوابي و نزديكي با همسر خوداري كنيد و اين كار را به شب زفاف واگذاريد به ويژه اگر خانواده همسرتان شما را امين دانسته و به شما اعتماد نموده باشند، شما نيز درصدد جلب اعتماد آنان تلاش كنيد و اين رسم ديرين و سنت ايراني را پاس بداريد در صورت پاي بندي به اين سنت خاطره‌اي شيرين و ماندگار از اين دوران خواهید داشت و به شما با ديده احترام و شخصي كه همانند ساليان پيش از ازدواج بر كنترل جنسي خود توانا است، مي‌نگرند و شما را فردي با اراده و قوي در برابر طوفان غرائز مي‌داند.

در پایان برای شما آرزوی داریم خاطرات خوبی در دوران نامزدی برایتان ثبت گردد . فراموش نکنید شروع این دوران را با برگزاری مراسمی باشکوه آغاز نمایید . خدمات مجالس و تشریفات عروسی صبور به شما این اطمینان را میدهد که با سپردن جشن نامزدی خود به ما یکی از شیرینترین شبهای زندگی خود را در ذهن خو و میهمانان گرامیتان ثبت خواهید کرد .

دوران نامزدی دوران شروع احساس مسئولیت است. اگر به تازگی نامزد کرده اید حتما متوجه شکل گرفتن این احساس درون خود شده اید. دوران نامزدی یکی از زیباترین و رمانتیک ترین مقاطع زندگی شما خواهد بود اگر به درستی از آن استفاده کنید.

کارهای زیادی در دوران نامزدی باید انجام بدهید. برخی از این امور اولویت بیشتری دارند و می بایست توجه بیشتری به آنها داشته باشید. در اینجا پنج کار مهم که باید در دوران نامزدی انجام بدهید را ذکر می کنیم:

1 - نامزدتان را به همه معرفی کنید

بگذارید همه نامزد شما را بشناسند و نامزد شما نیز با خلق و خوی خویشاوندان و نزدیکان شما آشنا شود. رفت و آمد با افراد فامیل و نزدیکان، شرکت در مهمانی های فامیلی و... فرصت خوبی برای معرفی و آشنایی بیشتر است. در شبکه های اجتماعی هم نامزدی خود را اعلام کنید. با این کار از طرفی یخ روابط بین نامزد شما و اطرافیانتان زود تر باز می شود و از سوی دیگر کمک می کند که نامزد شما احساس راحتی بیشتری با شما و نزدیکانتان کند و این به نفع همه است.



2 - برای باهم بودن وقت بگذارید

 یکی از ریشه های اختلافات در دوران نامزدی، دور بودن عروس و داماد از یکدیگر است. اجازه ندهید دغدغه هایی که برای برگزاری جشن عروسی خود دارید، فرصت با هم بودن را از شما بگیرد. سعی کنید وقت بیشتری را با یکدیگر بگذرانید. با همسرتان به گردش بروید، سینما، رستوران و... را در برنامه های هفتگی خود جای بدهید و از کنار هم بودن لذت ببرید. حتی زمانی که کنار یکدیگر نیستید به هم تلفن کنید و وقتی را برای صحبت کردن با هم اختصاص دهید. فراموش نکنید که ازدواج یک مسئولیت تمام وقت است. پس اگر وقت کافی برای با هم بودن ندارید، بهتر است اصلا ازدواج نکنید!

اگر فعلا به این زودی نمی خواهید عروسی کنید، بهتر است مشخص کنید که چند سال می خواهید نامزد بمانید: یک سال؟ دو سال؟ یا بیشتر؟ این هدف گذاری به نوعی شما را از بلاتکلیفی خارج می کند

3 - زمان عروسی را تعیین کنید

مدت دوران نامزدی به عوامل زیادی از جمله: فرهنگ و آداب و رسوم خانواده ها، وضعیت اقتصادی عروس و داماد، میزان آشنایی عروس و داماد با یکدیگر و... بستگی دارد. اگر تصمیم دارید ظرف کمتر از یک سال عروسی کنید، سعی کنید ماه عروسی خود را و حتی الامکان روز عروسی را تعیین کنید. این تاریخ خیلی مهم است و تمام برنامه ریزی های شما به این تاریخ بستگی دارد تا بتوانید تشریفات عروسی را هر چه زود تر فراهم آورید. اگر هم فعلا به این زودی نمی خواهید عروسی کنید، بهتر است مشخص کنید که چند سال می خواهید نامزد بمانید: یک سال؟ دو سال؟ یا بیشتر؟ این هدف گذاری به نوعی شما را از بلاتکلیفی خارج می کند.

4 - بودجه و هزینه عروسی را مشخص کنید

برای اینکه تصمیمات و برنامه ریزی های شما واقع بینانه تر باشد می بایست بودجه ای که برای عروسی خود در نظر گرفته اید را مشخص کنید. این موضوع خیلی مهمی است که همه تصمیمات و انتظارات عروس و داماد و خانواده ها را تحت الشعاع خود قرار می دهد. بودجه برای رویاهای شما حد و مرز مشخصی را ترسیم می کند و به آن شکل واقعی تری می دهد.


5 - شروع به پس انداز کنید

خرج و مخارج اضافه را حذف کنید و سعی کنید در هزینه های شخصی خود صرفه جویی کنید. یک حساب بانکی مجزا باز کنید و شروع به پس انداز پولهایتان کنید. یا اینکه پس انداز خود را به صورت کالاهای سرمایه ای مثل : سکه، طلا، ارز و... در آورده و نگهداری نمایید. به هر حال باید دور اندیش باشید و از هم اکنون به فکر مخارج و هزینه های عروسی خود باشید.


نامزدی دوره شناخت است و این یعنی شما فرصت دارید که دردوره نامزدی دریابید چقدر به درد هم می خورید و آیا باید اجازه دهید این ارتباطی که شکل گرفته به ازدواج رسمی منجر شود یا نه. اما چطور باید بفهمید که نامزدی شما با شکست مواجه شده و باید آن را بهم بزنید؟

,نامزدی, بهم خوردن نامزدی, بهم زدن نامزدی,دردسرهای شیرین ازدواج

کی باید نامزدی تان را پایان دهید؟

زمانی که عوامل مفسده در تعامل شما بیش از حد باشند، ادامه نامزدی خطرناک است وبهتر است جلوی این ازدواج را بگیرید. دریافتن این موضوع نیاز به مشاوره و دریافت راهنمایی از متخصصان و حتی بزرگان فامیل و والدین هر دونفرتان دارد.

وقتی دو طرف از لحاظ روحی و روانی آمادگی لازم را دارند و به آستانه تحمل رسیده باشند، می توانند نامزدی را تمام کنند. یعنی وقتی حس کنند که دیگر نمی توانند همدیگر را تحمل کنند یا تنش های رابطه را حل کنند. همین طور، وقتی نتوانند نقطه اشتراکی پیدا کنند و با هم کنار بیایند، بهتر است نامزدی را تمام کنند.

   شاید فکر کنید که باید از مشاور کمک بگیرید. حتما همین طور است. قبل از هر تصمیم بزرگی شما باید با یک مشاور امین صحبت کنید. البته نه یک نفره. بلکه دو نفره و حتی در صورت نیاز با حضور خانواده تان. اما همیشه به یاد داشته باشید که مشاور نمی تواند برایتان معجزه کند. اصولا کار مشاور تغییر نیست، بلکه روشن کردن جوانب مشکل و کمک به رفع آن است. هرکس با همان ویژگی هایی که دارد، خوب است و به خاطر همان ویژگی هایش انتخاب می شود. اینکه بخواهیم کسی را انتخاب کنیم و فکر کنیم که بعدها می توانیم او را تغییر دهیم و مشکلاتش را رفع کنیم اشتباه است.

بسیارند افرادی که با یک معتاد تنها به دلیل عشقی که به او داشته اند، ازدواج کرده اند و فکر می کردند با عشقی که به او دارند، او را تغییر می دهند و به او کمک می کنند تا اعتیادش را ترک کند؛ اما نه تنها موفق به این کار نشدند، بلکه خودشان نیز در دام اعتیاد افتادند. اگر کسی بخواهد تغییر کند، منتظر نمی ماند تا کسی او را تغییر دهد؛ بلکه خودش، خودش را تغییر می دهد.

بسیارند افرادی که با یک معتاد تنها به دلیل عشقی که به او داشته اند، ازدواج کرده اند و فکر می کردند با عشقی که به او دارند، او را تغییر می دهند و به او کمک می کنند تا اعتیادش را ترک کند؛ اما نه تنها موفق به این کار نشدند، بلکه خودشان نیز در دام اعتیاد افتادند

اگر نامزدی شما با شکست مواجه شد و مجبور شدید قبل از آن که زیر یک سقف بروید، رابطه تان را خاتمه دهید بدانید که نباید فورا دوباره وارد یک نامزدی دیگر شوید یا ازدواج کنید. وقت ازدواج شما زمانی است که خودتان تغییر کرده باشید. در یک شکست قطعا دوطرف نواقص و تقصیرهایی دارند و این قابل انکار نیست. با مشورت یک مشاور خبره عواملی را که باعث این جدایی شده کشف کنید و در پی رفع آنها برآینند. زمانی که طرفین اراده کرده و در عمل ثابت کنند که عوامل شکست را ترک کرده اند و خود را تغییر داده اند و سعی دارند یک زندگی موفق بسازند می توان به یک انتخاب بهتر و ازدواج موفق تر فکر کرد. حتی در این صورت شاید بتوانید به برگشتن دوباره به یکدیگر هم فکر کنید


سایر مقالات
اجاره باغ عروسی بهترین گزینه برای برگزاری مراسم عقد و عروسی است
اجاره باغ عروسی بهترین گزینه برای برگزاری مراسم عقد و عروسی است
برگزاری یک مراسم عروسی نیازمند تشریفات مختلف می باشد و می تواند در مکان های گوناگون از جمله باغ عروسی مجهز و زیبا برگزار گردد. باغ عروسی به دلیل داشتن انواع امکانات مورد نیاز برای برگزاری جشن های عقد و عروسی امروزه با استقبال زوج های جوان و خانواده های آن ها روبرو است.
ادامه مطلب
برگزاری به یاد ماندنی مراسم سالگرد ازدواج
برگزاری به یاد ماندنی مراسم سالگرد ازدواج
 برگزاری به یاد ماندنی مراسم سالگرد ازدواج بسیار با اهمیت است، برای برگزاری به یاد ماندنی مراسم سالگرد ازدواج می توانید از راهکارهای بسیار ساده استفاده کنید 
ادامه مطلب
برگزاری و چیدمان سفره عقد
برگزاری و چیدمان سفره عقد
سفره عقد یکی از سفره­های سنتی ایرانی است که در مراسم عقد و یا هنگام عروسی پهن می­شود و عروس و داماد بر سر آن مینشینند و به خطبه عقد گوش فرا می­دهند، سفره عقد در اکثر شهرهای ایران رواج دارد.
ادامه مطلب
عقد نکاح چیست و چه اهمیتی دارد
عقد نکاح چیست و چه اهمیتی دارد
عقد نکاح یا پیمان زناشویی همان ازدواج و عبارت است از توافق یک زن و مرد جهت ایجاد زندگی مشترک، و قوانین خاصی بر این پیمان حکومت می­نماید.
ادامه مطلب